Warto wiedzieć

Zmiany w przepisach ruchu drogowego

zmiany_w_prawie30 listopada 2010 roku została opublikowana Ustawa z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustawy z 2010 Nr 225, poz. 1466). W większości zaczęła ona obowiązywać już od 31 grudnia ubiegłego roku.

 

Jedną ze zmian, najbardziej chyba oczekiwaną przez kierowców, jest zmiana maksymalnych prędkości jazdy, z którą mogą poruszać się kierujący samochodami osobowymi, motocyklami oraz innymi pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych. Limity te zwiększono o 10 km/h.

Dopuszczalne prędkości jazdy obowiązujące od 31 grudnia 2010 roku na drogach naszego kraju przedstawiają się następująco:

1. pojazdy lub zespoły pojazdów:

- strefa zamieszkania - 20 km/h,

- obszar zabudowany: w godz. 05:00 - 23:00 - 50 km/h, w godz. 23:00 - 05:00 - 60 km/h,

2. samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony:

- autostrada - 140 km/h

- droga ekspresowa dwujezdniowa - 120 km/h

- droga ekspresowa jednojezdniowa oraz droga dwujezdniowa co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,

- na pozostałych drogach - 90 km/h

Pozostałe maksymalne prędkości jazdy, dla innych pojazdów i zespołów pojazdów nie ulegają zmianie.

Policjanci przypominają, że podstawowym wyznacznikiem prędkości z jaką należy podróżować po drogach nie są wcale limity wyznaczone przepisami, lecz rozwaga i rozsądek kierującego. Prędkość jazdy musi być zawsze dostosowana do panujących warunków na drodze. Uwzględniać należy warunki atmosferyczne, natężenie ruchu, stan nawierzchni drogi, rzeźbę terenu, stan techniczny pojazdu, wielkość i rodzaj przewożonego ładunku, a także wiele innych czynników mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo, także podczas hamowania. Obowiązkiem kierującego jest jazda z prędkością  nieutrudniającą jazdy innym kierującym oraz niepowodującą zagrożenia bezpieczeństwa ruchu z zachowaniem odstępu niezbędnego do uniknięcia zdarzenia w razie potrzeby hamowania lub zatrzymania pojazdu.

Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu. Samochód jadący z prędkością 50 km/h,  w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna, aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę w postaci np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje - kierujący nie zdąży nawet nacisnąć hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej - to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 46 metrów. Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża, aż 25 metrów, Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej - to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu - to aż 140 metrów. Pamiętajmy o tym decydując się na dociśnięcie pedału gazu.

Bardzo istotną i korzystną zmianą, zarówno dla kierujących jak i służb nakładających kary w postępowaniu mandatowym, jest wydłużenie czasu, w którym za wykroczenie zarejestrowane urządzeniami technicznymi, np. przy użyciu fotoradaru, możliwe jest nałożenie grzywny w postaci mandatu karnego. Ustawodawca okres ten wydłużył z 30 do 180 dni.

Powrót na górę strony